تهیه غذا محرم|غذا برای هیئت|پخت نذری محرم|غذای نذری محرم|لیست نذری

تهیه غذا محرم

ایرانی ها در روزهای محرم غذاهای نذری خاصی می دهند.

تهیه ی غذای نذری در ایام محرم از سنت های بسیار قدیمی مسلمانان به خصوص مردم ایران است. در روزهای  محرم و صفر در تقویم قمری مسلمانان سالروز شهادت امام حسین بن علی و چهارده معصوم را مراسم می گیرند.

در این مواقع مردم در منزل و یا مساجد و حتی در صحن های مختلف غذای نذری تهیه می کنند. 

پخت غذای نذری معمولاً به عهده زنان خانواده ها و یا آشپزهای حرفه ای و ماهر است.

در مکان های مختلف ایران انواع غذاها ی متنوع به صورت نذری تهیه می شود که در اینجا به بعضی از آنها می پردازیم.

 

(رستوران و کترینگ باران آماده پذیرایی از هیات های محترم عزاداری و مجالس عزای شما در ایام محرم می باشد)

(استفاده از مواد اولیه مرغوب،داشتن کادر مجرب،مزه و طعم عالی غذا از مزایای رستوران باران می باشد)

برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه ارائه خدمات با ما در تماس باشید.

 

ته چین گوشت در شهر گرمساری

گرمسار ، یکی از شهرهایی است که در روز های محرم غذای مخصوصی برای عزاداران تهیه می کنند.

در این غذا، گوشت در برنج آبکش شده پخته می شود و برنج در قسمت پایین  قابلمه تمام آب گوشت را به خود جذب می کند، لذیذترین بخش غذا می شود.

در این غذا کشمش هم روی برنج می ریزند. مردم گرمسار اغلب در روز های عزاداری محرم درب خانه های خود را به روی همه ی افرادی که می خواهند در این مراسم ها شرکت کنند باز می گذارند، پس عزادارها می توانند بدون اینکه دعوت بشوند در این مراسم شرکت کنند و همچنین غذای نذری دریافت کنند.

قیمه با پلو شیرین در شهر های بوشهر و شیراز

قیمه یک خورش ایرانی تشکیل شده  از گوشت گوسفند،  نخود،گوجه فرنگی و پیاز و لیموترش خشک شده  است. خورشی که مردم بوشهر و شیراز در جنوب تهیه می کنند مانند بقیه ی مناطق است اما بوشهری ها به قیمه شیرین علاقه  بیشتری دارند. ویژگی خاص این غذا در بوشهر این است که با پلو ،شکر سرو می شود. این پلو از برنج، زعفران و شکر، خلال پوست نارنگی و پسته درست می شود.

شعله مشهدی غذای استان خراسان

شعله مشهدی می توان گفت از معروف ‌ترین غذای شمالِ شرقِ استان خراسان است که به دشواری در شهرهای دیگر یافت می‌شود. 

این غذا یک  نوع خورش است که مواد آن حبوبات و گوشت  است. شباهت خیلی زیادی به حلیم دارد. اغلب در روزهای معمولی افراد شله نمی پزند، ولی در روز های  محرم بر خلاف روزهای دیگر سال  شعله زیاد ی برای عزاداران پخته می شود. افرادی که در مشهد هستند این غذا را بسیار دوست دارند.

 

 

گوشت و حبوبات  در شهر کاشان

در کاشان در ایام مذهبی گوشت و لوبیا را همراه با برنج مخلوط و با شوید سرو می کنند. 

این غذا که از نامش پیدا است با گوشت و حبوبات تهیه می شود ولی  آب زیادی ندارد و همراه با پلو سرو می شود. 

گوشت گوسفند،سیب زمینی و  لوبیا، و ادویه از مواد اصلی این غذا ی مخصوص هستند. اول باید گوشت گوسفند را مزه دار کنید و با  زرد چوبه و پیاز به مقدار کم تفت دهید. لوبیا های  سفید را اضافه کنید و باید تا وقتی  بگذارید بپزد که گوشت و حبوبات پخته شوند.

 خورش فسنجان در شهر گیلان

خورش فسنجان، خورش قسمت شمال کشور است.

 اعتقاد مردم بر این است که منشأ آن از نزدیک دریای خزر و تا حد زیادی از شهر رشت است. مردم این شهر علاقه خیلی زیادی  به فسنجان دارند و آن را در مجالس عزا و عروسی  تهیه می کنند. این خورش با گوشت مرغ و رب انار و گردو تهیه می شود و رنگ خورش  در هنگام سرو مشکی است.

قیمه ی شهر لاهیجان با گوشت چرخ کرده

غذای نذری ویژه ایام محرم در شهر لاهیجان ، غذایی است  به نام قیمه . تنها تفاوتی که با قیمه های دیگر دارد، گوشت چرخ کرده در آن است.

تولید، مصرف و توزیع غذا در بسیاری از اعمال مذهبی نقش اساسی دارد. غذای هر گروه و مجالس مذهبی نقش مهمی ایفا می کند. یکی از روش های رایج نذر در ایران پختن غذاهای سنتی و نذری به عزاداران امام حسین (ع) است. برای ادای این نذر غذاهایی را برای عزاداران تهیه می کنند و پس از پایان مراسم به عنوان شام از بین آنها اهدا می کنند. تنوع غذا و مقدار آن بستگی به صاحب نذر دارد که ممکن است فردی ثروتمند از طبقه متوسط یا حتی فقیر باشد. از این رو در ماه محرم مخصوصاً 10 روز اول این ماه در هر نقطه از شهر غذای نذری برای صدقه و احترام امام حسین (ع) و شهدای کربلا تهیه می شود. یکی از غذاهای رایج در این نذری ها برنج با خورش است.

تهیه غذای نذری در ماه محرم از سنت های مسلمانان به ویژه مردم ایران است. در ماه های محرم و صفر در تقویم قمری، مسلمانان شیعه سالروز شهادت امام سوم شیعیان، حسین بن علی و همچنین چهارده معصوم را مراسم عذاداری می گیرند. در این مناسبت ها مردم در مساجد و حتی در صحن ها غذای نذری می پزند. پخت غذای نذری معمولاً به عهده مردان خانواده یا آشپزهای ماهر و حرفه ای است.در شهرهای مختلف ایران انواع غذاها به صورت نذری تهیه می شود که در ادامه به برخی از آنها می پردازیم.

     برای اطلاع بیشتر از رستوران سنتی تهران  و بهترین رستوران هروی و رستوران در پاسداران تهران بر روی آن کلیک کنید.

منو غذای محرم

در حالی که باید یک منوی پذیرایی ویژه ایجاد کنید، اما باید ساده باشد و منعکس کننده غذایی باشد که قبلاً برای منوی غذا درست کرده اید. طعم و کیفیت غذا مهم است، بنابراین در نظر داشته باشید که چگونه اقلام ناهارخوری محبوب شما می توانند کیفیت خود را هنگامی که به صورت کترینگ تهیه می شوند حفظ کنند. همچنین به نحوه نگهداری اقلام در طول زمان و هنگام حمل و نقل فکر کنید. اگر وسایل هنگام رسیدن به مقصد نیاز به گرم کردن مجدد دارند، دستورالعمل‌های گام به گام واضح را درج کنید تا مشتری تجربه غذایی مورد نظر شما را بدست آورد. آیتم های منو را ایجاد کنید که می توانند تعداد معینی از افراد را به جای اندازه های استاندارد شما تغذیه کنند. کیفیت خدماتی که به مشتریان خود ارائه می دهید به اندازه کیفیت غذا مهم است. در نظر بگیرید که یک مخاطب پذیرایی برای رستوران خود تعیین کنید تا سفارشات به طور مداوم و با سطح خدمات مناسب انجام شود.

مسلمانان شیعه در سراسر جهان مهمترین روزهای تاریخ دین خود را در ماه تقویم اسلامی که به نام محرم شناخته می شود، گرامی می دارند. همانطور که در اسلام مرسوم است، توزیع غذای رایگان برای گرامیداشت ایثار دیگران یکی از مراسم اصلی عاشورا است. روز عاشورا، مصادف با دهمین روز محرم الحرام، از اهمیت خاصی در اسلام برخوردار است. برای شیعیان، روز عاشورا از اهمیت بیشتری برخوردار است تا جایی که محوریت مذهب شیعه را برجسته می کند. مصادف با محاصره ده روزه کربلا و شهادت حسین بن علی، نوه پیامبر (ص) و یارانش در نبرد تاریخی است.

همه در ایران در این مراسم شرکت می‌کنند و حتی ساکنان غیرمسلمان نیز اغلب در این مراسم شرکت می‌کنند و همسایه‌ها در خانه‌هایشان را می‌کوبند و غذا می‌دهند. در طول سالیان متمادی، سنت دادن غذای نذری به مردم محلی و اهالی خصوصیت صنعتی تری پیدا کرده است و شرکت ها، کارفرمایان و سازمان ها این غذا را به پذیرندگان عرضه می کنند. در پایتخت، خانواده‌ها در خیابان‌ها و کوچه‌های مختلف تهران چندین غذا درست می‌کنند، اغلب خورش‌ها یا غذاهای برنجی مختلف و همچنین برای دادن به همسایه‌های نزدیک خود.

در روز عاشورا و روز قبل از آن، تاسوعا، غرفه‌هایی در اکثر خیابان‌ها برپا می‌شود و نوشیدنی‌های شیرین را به صورت رایگان به عابران عرضه می‌کنند. خانوارها غذای معروف به نذری را برای دیگران به عنوان انفاق تهیه می کنند. هم تهیه و هم خوردن این غذا از نظر مؤمنان یک امتیاز محسوب می شود.

 s/تهیه غذا محرم

سنت طبخ نذری

اگرچه مراسم عاشورا در واقع سنت های عزاداری است، اما مردم را می بینید که با شور و شوق در فعالیت های پر شور شرکت می کنند. نذری یکی از معروف ترین این سنت هاست که اساساً به عنوان صدقه بین مردم غذا توزیع می کند. مواقعی پیش می آید که مسلمان با خدا عهد می کند که در صورت تحقق آرزوی او مقداری پول یا خوراکی به عنوان نذری به مردم بدهد و محرم فرصت مناسبی برای تحقق این وعده هاست. ایرانی ها برای شرکت کنندگان و تماشاگران در خیابان ها چای داغ یا شربت سرد سرو می کنند. اما مرسوم ترین غذای نذری در ماه محرم خورشت قیمه است. خورشتی است که شامل برنج، بره، نخود فرنگی و مواد دیگر است. داوطلبان قیمه را در کاسه های بزرگ تهیه می کنند و به مردم می دهند. در واقع، دادن و دریافت غذای مجانی در این مناسبت برای بسیاری از ایرانیان که این غذا را هدیه ای از جانب خداوند و امام سوم شیعیان می دانند و معتقدند آن را برای بدن خود مفید می دانند.

اگرچه سنت حسنه نذر از دیرباز در میان ایرانیان با طبخ انواع غذاها و توزیع آن در بین نیازمندان با فرا رسیدن ماه محرم وجود داشته است، اما امسال با توجه به لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی برای جلوگیری از شیوع این بیماری، ترویج نذر سلامت اهمیت زیادی پیدا می کند.نذری که از سنت‌های دیرینه در ماه محرم است. آیین نذر در واقع نشانه همدردی، ایثار و همبستگی مردم با شهدا و یکی از اعتقادات راسخ مسلمانان برای کمک به نیازمندان یا رفع بلاها و مشکلات آنان است. با توجه به نیاز مبرم محرومان و نیازمندان به اقلام ضروری بهداشتی و غذایی، افزایش آگاهی عمومی و سوق دادن خیرین به تهیه و توزیع اقلام خود محافظ به جای غذای گرم ضروری است.

 

انتخاب یک تهیه غذای خوب برای طبخ غذای محرم

بسیار مهم است که پذیرایی که انتخاب می کنید تجربه زیادی در صنعت داشته باشد زیرا آنها دقیقاً می دانند شما چه می خواهید. با دانش بیشتر، احساس امنیت ایجاد می‌شود، زیرا می‌دانید که از یک کترینگ که سابقه بسیار خوبی در تهیه غذا برای یک شب رویداد دارد، چه انتظاری باید داشته باشید.

تحقیق خود را انجام دهید و یک غذاساز با تجربه مناسب برای نوع رویداد خود پیدا کنید. به این ترتیب، می توانید مطمئن باشید که همه چیز به خوبی پیش می رود و اگر مشکلی در مورد غذا وجود داشته باشد، بدون هیچ استرس و دردسری با مشکل برطرف می شود.

همچنین، هنگامی که یک شرکت پذیرایی چندین گواهی از دستاوردهای خود دارد، این تنها باعث افزایش اعتبار آنها می شود. این می تواند به این معنی باشد که قیمت استخدام آنها گران تر خواهد بود، اما شما برای خدمات برتر و یک شب عالی برای مهمانان خود هزینه خواهید کرد.

علاوه بر این، تجربه درک و آگاهی زیادی از نوع غذایی که مناسب رویداد شما است را فراهم می کند. میزبانی یک رویداد تماماً باعث می شود که تأثیر ماندگاری بر مهمانان شما بگذارد، بنابراین کیفیت و تنوع غذا مهم است. یک سرویس پذیرایی معمولی را انتخاب نکنید، و به جای آن، پذیرایی را انتخاب کنید که مجموعه ای منحصر به فرد از غذاهای خوش طعم را ارائه می دهد تا مهمانان شما رویدادی را به یاد آورند.

در بالای لیست اولویت یک کترینگ باید نیازها و انتظارات مشتری باشد. هدف این است که مهمانان خود را با کیفیت غذایی که ارائه می کنند شگفت زده کنید، اما همچنین اینکه خدمات مشتریان آنها به شما، سازمان دهنده رویداد، چقدر کارآمد است.

d/تهیه غذا محرم

وظیفه آنها این است که مطمئن شوند به نیازهای شما به درستی رسیدگی می شود و در صورت وجود هرگونه مشکل یا سؤالی که ممکن است داشته باشید، به سرعت و کارآمد با آن برخورد می شود.

هنگام انتخاب یک شرکت پذیرایی، مهم است که اطمینان حاصل کنید که آنها استانداردها و انتظارات شما را از انطباق برآورده می کنند. اگر این کار را انجام ندهید ممکن است منعکس کننده خدماتی باشد که آنها در شب به مهمانان شما ارائه می دهند.

اطمینان از اینکه همه اعضای تیم مودب و خوش اخلاق هستند، به مهمانان شما کمک زیادی می کند، زیرا تصور آنها از شب رویداد باید در تمام طول شب مانند خانواده سلطنتی باشد. چیزهای ساده ای مانند باز نگه داشتن درب برای آنها، نگرش مثبت و اشتیاق فراوان می تواند به مهمانان شما کمک کند و واقعاً تجربه آنها را در رویداد شما افزایش دهد.

علاوه بر این، توجه به جزئیات کلیدی است. یک شرکت پذیرایی حرفه ای اطمینان حاصل می کند که همه موارد اولیه پوشش داده شده است.

اگر مشکلی پیش بیاید، جریان خدمات مختل می شود، اما اگر شرکت پذیرایی مناسبی را انتخاب کرده باشید، می توانید مطمئن باشید که به طور موثر با آن برخورد خواهد شد.

علاوه بر سازماندهی، آماده سازی نیز برای یک رویداد غذایی موفق کلیدی است. یک شرکت پذیرایی خوب تضمین می کند که همه چیز از پخت و پز و آماده سازی غذا گرفته تا تعداد کارکنان حاضر در روز از قبل سازماندهی شده باشد.

 

    برای اطلاع بیشتر از کافه های قلیون دار تهران  و کترینگ شرکت ها و سازمان ها و غذا برای مراسم ختم بر روی آن کلیک کنید.

مطمئن شوید که یک شرکت پذیرایی را انتخاب کنید که تعداد کافی پرسنل برای رویداد شما در دسترس باشد - از آشپزخانه گرفته تا کارکنان جلوی خانه، همه مناطق باید در نظر گرفته شوند. کمبود پرسنل می تواند جریان کار را مختل کند و احتمال اشتباه را افزایش دهد. یک کیترینگ سازماندهی شده و آماده اطمینان حاصل می کند که آنها یک برنامه مشخص برای تهیه و طبخ غذا قبل یا در مراسم دارند. مطمئن شوید که این جزئیات را از آنها حذف کنید تا بتوانید مطمئن شوید که همه چیز در دست است. کترینگ های خوب به برگزار کنندگان این رویداد خدمات مزه غذا ارائه می دهند تا بتوانید قبل از استخدام آنها برای رویداد خود، طعم غذا را بچشید. 

 

 برای اطلاع از رزو میز و کسب اطلاعات بیشتر میتوانید در سایت ما عضو شوید یا با رستوران باران تماس بگیرید.

مجموعه رستوران و سفره خانه سنتی باران وقع در میدان هروی ، بلوار گلزار دارای فضایی بسیار زیبا تلفیقی از طرحهای سنتی و مدرن دارای سه طبقه که بصورت مجزا به سه قسمت به  ترتیب از طبقه دوم کافه و سفره خانه سنتی و طبقه اول رستوران شیک باران و طبقه همکف قسمت کترینگ و ارائه سرویس پذیرایی در منزل و یا مکان مد نظر مشتریان می باشد

تماس با ما

آرس و تلفن :

تهران_ میدان هروی _ بلوار گلزار _ بعد از کوچه 15 _ رستوران باران
تلفن : 02122527151