وبلاگ

رستوران شب یلدا تهران 1402|رستوران شب یلدا تهران|رستوران شب یلدا

رستوران شب یلدا تهران 1402

با جشن گرفتن جشن باستانی ایرانی «یلدا» که نماد پیروزی نور بر تاریکی در طولانی‌ترین شب سال است، سنت‌های قرن‌ها را تجربه کنید.

با ما در یکی از بزرگترین جشن های جامعه ایرانی همراه باشید. اطراف شما را دکور زیبایی شامل عناصر سنتی مانند انار، هندوانه، خرمالو، کتاب حافظ و غیره احاطه کرده است. محیط آرام رستوران با موسیقی زنده و غذاهای سنتی مانند "زیتون پرورده"، "کشکه بادمجون"، "کوکو سبزی پالازو" و کباب های خوش طعم تکمیل می شود. یک ایستگاه فالوده و پسته با انار برای دسر، جشن را به پایان می‌رساند و رستوران باران را به مکانی ایده‌آل برای برگزاری جشن باستانی شب یلدا تبدیل می‌کند.

 رستوران شب یلدا تهران 1402

برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه ارائه خدمات با ما در تماس باشید.

 

شب یلدا یا شب چله؟

ایرانیان سال را به فصل‌هایی تقسیم می‌کنند که هر کدام نامی دارد که به چهل روز ترجمه می‌شود و به آن چله متمایز می‌گویند. چله اول در فصل تابستان و بقیه که به چله بزرگ و کوچک معروف می باشد در زمستان است.

چله کوچک که از روز دهم تا سی و یکم بهمن (دومین ماه زمستان در تقویم ایرانی) آغاز می شود، شامل بیست شب و روز است که برای ایجاد دومین دوره چهل روزه یعنی چله کوچک به آن اضافه می شود. چله بزرگ از روز اول دی، اولین ماه زمستان در تقویم ایرانی آغاز می شود و تا چهل روز ادامه دارد.

جشن سنتی ایرانیان انقلاب زمستانی که به شب چله و شب یلدا معروف است هنوز هم توسط ایرانیان و ملل دیگر مانند آذربایجان، تاجیکستان، کردستان عراق، افغانستان و ترکیه برگزار می شود.

 

چرا این شب را جشن می گیرند؟

شب یلدا که به شب چله نیز معروف است از آیین زرتشتی گرفته شده و در سریانی به معنای تولد است. یلدا آغاز طولانی شدن تدریجی روز است، از این رو جشن تولد خورشید به عنوان نشانه ای از پیروزی نور بر شر و خیر بر هر دو است. شب یلدا در شعر فارسی به جای مفاهیمی چون بی حوصلگی، تنهایی و جدایی از معشوق آمده است. همان گونه که فضیلت بر بدی پیروز می شود، حسرت و تنهایی نیز پایان یافته است.

طبق افسانه ها، سنت های شب یلدا در گذشته های دور برای محافظت از شر در طولانی ترین شب ایجاد شده است.

 

یلدا چگونه برگزار می شود؟

امروز به دلیل اینکه افراد دوست داند در جمع باشند رستوران ها تعمیداتی برای برگزاری جشن شب یلدا را تدارک می بینند. کافه رستوران باران نیز مثل هر سال تدارکات خاص خود را جهت برگزرای یک جش فوق العاده زیبا انجام داده است تا یک جشن بی نظیر و بی مانند را در رستوران خود برگزار کند.

از گذشته های دور ایرانیان و بعضی دیگر از اقوام خاورمیانه و آسیای مرکزی شب یلدا را به جشن و شادی می پرداختند. مردم گردهمایی‌های مفصلی را در میزهای ویژه برگزار می‌کنند و در حوالی گفتگوهای آخر شب می‌نشینند و مردم شعر می‌خوانند و با دوستان، خانواده‌ها و عزیزانشان شاهنامه می خواندن.

 

آداب و رسوم شب یلدا

تشریفات و آیین‌ها از ابتدا جزئی از زندگی مردم بوده است، بنابراین حفظ و انجام آن‌ها می‌تواند نوعی معنا و پیوند با طبیعت و مفاهیم اصلی زندگی را برای ما به ارمغان آورد.

در حالی که مردم برای شب یلدا آماده می شوند، خیابان های تهران مملو از فعالیت است.

اگر علاقه مند به جشن گرفتن طولانی ترین شب سال هستید، اصولی وجود دارد که باید از آنها پیروی کنید تا بتوانید مانند ایرانی ها آن را جشن بگیرید آیا می خواهید بدانید آن اصول چیست؟ اگر بله، به خواندن ادامه دهید...

 رستوران شب یلدا تهران 1402

گردهمایی های خانوادگی

گردهمایی های خانوادگی در شب یلدا از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا خانه ها با گرمای اقوام که برای گذراندن طولانی ترین شب در کنار هم جمع می شوند، معنا پیدا می کند. این سنت بر اهمیت خویشاوندی و لحظات مشترک تأکید دارد.

همانطور که شب پیش می‌رود، اعضای خانواده داستان‌های خود را با یکدیگر تبادل می‌کنند، با هم می‌خندند و از همراهی یکدیگر لذت می‌برند، پیوندها را تقویت می‌کنند و خاطراتی را ایجاد می‌کنند که فراتر از فصل باقی می‌مانند.

 

غذای لذیذ، بخش ضروری شب یلدا

مجموعه ای از غذاها و نوشیدنی های سنتی شب یلدا را با سفره هایی مجلل با میوه های فصل، آجیل و انواع شیرینی ها تعریف می کند. انارها با دانه‌های قرمز یاقوتی و هندوانه‌هایشان از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند که نمادی از نوید یک سال پربار در پیش است. مهمانان از غذاهایی مانند «آجیل» (آجیل مخلوط) و بستنی سنتی ایرانی لذت می برند، در حالی که انواع شیرینی ها و  شربت را می نوشیدند.

 

شعر و داستان خوانی

شعر و قصه خوانی از سنت های دیرینه در شب یلدا است. خانواده‌ها اغلب از دیوان حافظ، مجموعه‌ای از اشعار گرامی حافظ می‌خوانند که گمان می‌رود در صورت بازگشایی تصادفی، پیش‌بینی‌ها و راهنمایی‌هایی را برای سال آینده ارائه می‌دهند. داستان‌های حماسی از شاهنامه یا کتاب شاهان نیز در طول شب خوانده می‌شوند، زیرا بزرگان داستان‌های قهرمانی و حکمت کهن را برای نسل‌های جوان روایت می‌کنند.

این سنت ها نه تنها به عنوان سرگرمی عمل می کنند، بلکه انتقال فرهنگی و قدردانی ادبی را نیز تقویت می کنند. آنها جشن را در زمینه فرهنگی غنی می دانند و شب یلدا را به مظهر میراث ایرانی و همبستگی جمعی تبدیل کردند.

 

رنگ قرمز در جشن یلدا

تا جایی که می توانید از رنگ های قرمز و شمع استفاده کنید. رنگ زیبای قرمز (که هم در هندوانه و هم انار وجود دارد) نشان از رنگ‌های زرشکی سپیده‌دم و درخشش زندگی می باشد. حس گرمای رنگ قرمز شور و زندگی را به شب سرد و طولانی ما خواهد آورد. بنابراین، طراحی میز ها با استفاده از این رنگ مهم می باشد. شمع ها نیز مهم هستند، زیرا آنها نور را به شب طولانی ما می آورند.

     برای اطلاع بیشتر از  کافه شب یلدا ورستوران شب یلدا و یلدا با موزیک زنده و رستوران برای شب یلدا بر روی آن کلیک کنید.

دیوان حافظ

ایرانیان از دیوان حافظ در شب یلدا به عنوان یک سنت در فرهنگ ایرانی استفاده می کنند. دیوان حافظ مجموعه ای از اشعار حافظ شاعر نامدار ایرانی است که در قرن چهاردهم زندگی می کرد. شعر او در فرهنگ ایرانی عمیقاً گرامی است و اغلب با مضامین عشق، معنویت و حکمت همراه است. مردم بر این باورند که شعر حافظ این قدرت را دارد که بینشی از زندگی و آینده فرد ارائه دهد.

ایرانیان از دیوان حافظ در شب یلدا به عنوان یک سنت در فرهنگ ایرانی استفاده می کنند. شب یلدا که با نام  شب چله نیز شناخته می شود، طولانی ترین شب سال است که معمولاً در 20 یا 21 دسامبر است. این زمانی است که خانواده و دوستان گرد هم می آیند تا انقلاب زمستانی و پیروزی نور بر تاریکی را جشن بگیرند.

خواندن اشعار حافظ یکی از جدایی ناپذیرترین وجوه جشن یلدای اصیل در ایران است. تقریباً هر خانواده ایرانی حداقل یک نسخه از «دیوان حافظ» دارند و بسیاری از آنها سه یا چهار نسخه دارند. رویه مرسوم شامل ایجاد «فال» با استفاده از این کتاب است. فال را می‌توان به‌عنوان مشورت با کتاب، نوعی پیش‌گویی با استفاده از قصیده‌های حافظ توصیف کرد.

 کافه رستوران و سفره خانه باران واقع در میدان هروی یکی از این رستوران هاست که همراه با موسیقی زنده و انواع برنامه های متنوع یلدایی ، آماده ی پذیرایی کردن از شما عزیزان و خانوده تان در این شب به یاد ماندنی و زیبا است.

 

 برای اطلاع از رزو میز و کسب اطلاعات بیشتر میتوانید در سایت ما عضو شوید یا با رستوران باران تماس بگیرید.

مجموعه رستوران و سفره خانه سنتی باران وقع در میدان هروی ، بلوار گلزار دارای فضایی بسیار زیبا تلفیقی از طرحهای سنتی و مدرن دارای سه طبقه که بصورت مجزا به سه قسمت به  ترتیب از طبقه دوم کافه و سفره خانه سنتی و طبقه اول رستوران شیک باران و طبقه همکف قسمت کترینگ و ارائه سرویس پذیرایی در منزل و یا مکان مد نظر مشتریان می باشد

تماس با ما

آرس و تلفن :

تهران_ میدان هروی _ بلوار گلزار _ بعد از کوچه 15 _ رستوران باران
تلفن : 02122527151